fredag 30. desember 2011

I kjølevannet

Vinterutstillingen er vel overstått! Og for dere som ikke har fått den med dere, legger jeg ut Desembertanketeksten og bildene som ble laget spesielt for anledningen. Tusen takk til alle som kom og så og koste seg og spiste og drakk og deretter gikk. Det hele ble minnerikt!!

' Desember lager plass for kakeboks-stabler og tær som snakker med hverandre i badekaret. For stille turer ute i mørket, og for pappas juglete lysende julelenke. I desember ser jeg hvor mye det egentlig er plass til i hjertet mitt, og i desember lover jeg å gjøre noen små forandringer når jeg snart skal åpne blank kalender.

Hvis desember skulle være en farge, vet jeg ikke hvilken farge det skulle være. Men om desember var en skuff jeg kunne fylle, ville jeg fylt den med mine beste smuler, et foto av min farmor med store briller, lukten fra mammas klesskap da jeg var liten, trådstumper jeg kanskje kan få bruk for og følelsen av å oppdage at det har begynt å snø ute nettopp nå. Jeg ville fylt den med dårlige kransekake- vitser, ustoppelig fnising fra min kusine og meg, et glass melk før jeg legger meg om kvelden, butikkvinduslys som strekker seg utover fortauet og lukten av kirkebenken på julaften. Samt mandagsmorninger som trenger noe ekstra for å være mulige. Desemberskuffen skulle være fylt med brukt gavebånd fra gamle gaver, en håndlagd marsipangris fra luksusbutikken, fulle fyrstikkesker hvor ingen brukte fyrstikker er puttet oppi, og en tilsneket hemmelig pause uten at noen ser. Jeg tror ikke det finnes shorts i desemberskuffen, men et postkort fra en solbrent slektning fins sikkert, samt følelsen av å rette ut krøllete filleryer etter løpende lek. Min onkels latter finnes også i skuffen, sammen med lukten av å ha kommet hjem etter en lang dag og lukten av mandarinskall under neglene.

I desember får jeg lyst til å stulle. Bake et lass med boller jeg kan sove på, drikke litt ekstra vaniljesaus og brette renvaskede vaskekluter. Jeg liker å klippe ut røde filt- hjerter til vinduene og stoppe sokker foran tv’n mens jeg roper ut min forbløffethet over det jeg ser. Også vil jeg gjerne bremse i desember. Og for hvert år lover jeg at til neste år skal jeg bremse enda litt mer.
For desember fortjener å bli gjennomtuslet, ikke gjennomsust. '

'Slipp opp'

'Ordløst'

'Raggsokkvals'

'Elle Melle'

'Mannen og egget'

'Krølleleie'

Ingen kommentarer: