torsdag 31. mars 2011

Bakterie-kverk

Jeg ligger infeksjonsfast i senga.
Som et lite stykke okkupert land
ligger jeg flatt og skjelvent.
Doktoren min bomber bredt med bakterie-kverk
mamma lister seg sakte
steller
setter knirkete tulipaner på nattbordet.
Jeg lukter dem
og drar dem med inn i feberfantasiene.

Om natten ligger Herr Lun tett inntil
kjøler feberhud
stryker bustehår
og lager smilemedisin av ord og hender.

Infeksjonsfast i senga.

Busten skjønner alvoret.
Hun vokter med en alvorlig mine
og sover når jeg sover
kniper bæsjen sin til det siste
slikker meg i håndflatene.

Infeksjonsfast.
Bakterie-kverk.
Solen roterer døgnet i rommet.
Jeg drømmer om armer som klatrer
og vind mot ansiktet i nedoverbakke.
Jeg drømmer om turer.
Men vet heldigvis
at det ikke blir så lenge til.
Jeg har jo hjelp på alle kanter.
Okkupert land blir straks fritt og selvstendig!

Ingen kommentarer: