tirsdag 11. august 2009

Gamle damer med krem

Idag har Herr Stjert og jeg vært på mormorbesøk. Herr Stjert sin mormor. Og mormor'n til Stjert hadde besøk av en venninne. Besøk med to gamle damer altså. Lapskauslukt, pisket krem og nøttebunndiskusjoner dirret mellom de tunge gardinene og plastblomstene. Jeg kjente jeg falt av lasset når de gamle damene snakket. Er Gerd fortsatt tykk, eller var det Laila? Og hva heter han sangeren igjen, han som ikke er trønder?? Hvem har sovet minst den forrige uka, hvem har nesten ikke sovet noe? Og hva med tilbudet på butikken, tannkrem og nypesyltetøy, har vi benyttet oss av det?

Vi blir nøye fortalt at vi ikke trenger løpe mann-av-huset for blodpølsa på coop, for den smakte stygt! Den var rettogslett altfor søt... (?) Krem og saus og høreapparater setter oss i en skrå rus, og jeg føler meg revet ut fra min friske skog, og plantet i en støvete jord av persiske tepper og brun plysj. Snodigfint, nostalgisk og litt tett på samme tid.

3 kommentarer:

Jorunn sa...

Hihi, og denne bloggposten leser jeg nå som jeg holder på å lese en nydelig bok om et fascinerende vennskap mellom en gammel og en ung dame – jeg havnet vel litt på utsiden av boblen et lite øyeblikk må jeg innrømme :P

Jeg leser at Frk. Plomme og Hr. Stjert har funnet ut at tiden må gå videre uten at de bor sammen. Jeg skal ikke skrive noe om grønnere gress for det har andre gjort før meg. Jeg har forresten aldri sett så mye grønt og frodig gress som i sommer, det har jo regnet og regnet og regnet og gjort sitt til at gresset er grønt akkurat der vi er. Se, der skrev jeg litt om grønt gress allikevel jo! Men uansett. Ut fra det du skriver og tegner ser jeg at du Plomme og din Stjert har så mye kjærlighet til hverandre at det at samlivet deres slutter nå ikke vil føre til at kjærligheten mellom dere dør allikevel. Et kjærlig vennskap varer livet ut, hvis man vil, og det ser jeg at dere vil :) Jeg har lyst til å vise deg et av mine (mange) favorittdikt:

LEGG IKKJE DITT LIV I MI HAND

Legg ikkje ditt liv i mi hand
om min kjærleik er eit svar
min kjærleik er også eit rop
i motvind

legg ein blom i mi hand
ein tusenfryd i dag
ein tistel i morgon
og den lækjande urt
som veks av tårer

legg ein fugl i mi hand
ein pjusket liten fugl
så stryk eg han vakker
og lærer han å flyge;
Kom tilbake når du vil

legg di hand i mi hand
så er vi sterke saman
så er vi svake saman
så er vi saman

men tyng meg ikkje ned
med din kjærleik
legg ikkje ditt liv i mi hand
lev sjølv

(Åse-Marie Nesse)

Lykke til på deres videre vei! *klem*

1950 sa...

det som er vesentlig i dag er det ikke i morgen og det som er vesentlig i morgen.. og en katt er en katt og en mus er en mus og sult vil ha mat og av for mye mat blir man fet..

Frøken Plomme sa...

Kjære 1950: Hi hi, det der skjønte jeg ingenting av!! :^D - men det gjø'kke no! :^D Kanskje Plomme er dum som et brød...? ;^)

Og Jorunn:TAKK!!!!!! ♥ ♥ ♥